Räknare

fredag 1 maj 2009

I den sämre av världar

Att socialtjänsten/kommuner är styrda av pengar är väl inget nytt. Allt som oftast så läser man i tidningar om nerdragningar till höger och vänster. Och vart är det man väljer att spara in pengar då? Jo där pengarna behövs mest. Hur kommer det sig? För i min värld så går det inte ihop. Varför vill man dra undan mattan för de som redan ligger eller är på väg att ramla. Jag har alltid blivit förbannad när jag läser om sånt här men nu ser jag det från flera perspektiv med tanke på att jag har valt den utbildning jag valt och den praktik jag valt att göra. Jag står och får se på hur man verkar sätta pengar i fokus istället för att fokusera på människan. Jag anser att alla människor ska få en ärlig chans, oavsett bakgrund.

I Sandvikens kommun väljer man att dra in på barnomsorgen. VARFÖR? Är inte våra barn de viktigaste som finns? Ska inte barnen kunna vara på dagis och föräldrarna ska kunna jobba och känna sig trygga med att det finns personal nog att se efter alla. Tydligen tycker inte politikerna i sandviken det. Det finns en namninsamling att skriva på för de som på ett eller annat sätt känner sig berörda av detta.
En grej jag undrar är, har inte politiker barn på dagis?? Borde inte de reagera som alla andra föräldrar? Nu är ju inte jag personligen berörd av dettaeftersom jag inte har dagisbarn längre. Men jag har barn därför reagerar jag, och det är ju inte så att det kastas in pengar i skolan heller.

I den bästa av världar så borde socialtjänsten/kommunen, hela samhället, jobba utifrån barnens bästa och ha människan i fokus.
Nu lever vi tyvärr inte i den bästa av världar. Men hoppet finns kvar i mig om att det nångång kommer vända och man kommer hjälpa människor att resa sig istället för att putta ut dom för ett stup.

Inga kommentarer: