Räknare

fredag 13 mars 2009

Vilja kontra Villighet

Det är en jäkla skillnad på vilja och villighet. Man kan vilja massa saker hela tiden, men det är inte i alla fall som man är villig att göra vad som krävs för att uppnå målet.
Har tänkt massor på detta nu på slutet och på val man gör i livet. Man väljer vad som är viktigt i livet och så kör man på det anser jag. Anser man att ens barn är viktigast i ens liv under de år de är barn så anser jag att man lägger all kraft där. Inte så att man ska utplåna sig själv såklart. Tycker man att sin karriär är det viktigaste så lägger man krutet där. Tycker man att en samborelation är det viktigaste ja då är det där man satsar.
Kände igår att jag är så tacksam att jag valt att leva ensam under flera år nu, så att jag fått tiden med mina barn helt själv.

Finns ju massa exempel på skillnaderna vilja och villighet, till exempel har jag en vilja att vara smalare MEN jag är inte ett dugg villig att göra jobbet. Sedan har jag en stark vilja att utbilda mig och där har jag villigheten, därför är det precis det jag gör just nu.
Sedan kan jag ha en vilja att ha ett helt dammfritt hem *haha* där kan jag säga att villigheten saknas periodvis.

Överhuvudtaget tror jag det finns massor av människor som går omkring och pratar vitt och brett om sin vilja till förändring men det stannar liksom där... och ingen förändring är möjlig i brist på villighet.

Det kanske märks att det här är nått som tar plats i mitt huvud och anledningen till det är att jag är så trött på vissa i min omgivning som bara pratar men aldrig kommer till handling. Allt låter så bra i ord... men i verkligeheten ser det annorlunda ut.

Jag har en vilja att få en okej lön nästa månad.. så jag skrapar fram lite villighet och går och jobbar i helgen.... *haha* ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att gå ner i vikt kräver inte så mycket, det är lättare än man tror.. Om du någon dag har några timmar över rekommenderar jag att läsa följande tråd och låta dig inspireras; https://www.flashback.info/showthread.php?t=315485

Se till att läs ett antal sidor, den tråden är full med människor som upptäckt hur lätt och snabbt det går med vlcd.. Nu behöver ju inte du mer än putsa lite lovehandels för att bli smal men tar man en kur på någon vecka lär man sig samtidigt vikten av regelbundna måltider samt att i mitt fall fick jag en helt ny syn på vad just socker gör med kroppen.. Om inte annat är en kur nyttig för att rensa kroppen..

SaRa sa...

Men hur man än vrider och vänder på detta så krävs det villighet att gå ner i vikt iallafall... för vi leker med tanken att jag skulle vilja gå ner i vikt med nån pulverdiet.... jag behöver ju då vara villig att lägga ner pengarna på det. och jag behöver vara villig att avstå från måltider.. som är sååååå gott... *haha*

Anonym sa...

Jo, du har rätt.. men du har också fel..

Jag har provat pulverdieten och den funkar över förväntan, vare sig man vill putsa lite sidfläsk eller tömma badbaljan som tvättbrädan ligger i..

Ekonomiresonemanget kan man slopa, man förlorar inget i ekonomi på dieten.. Ett paket naturdiet på ICA kostar mars månad ut 170:- med kupong som finns på plats, det räcker för dig som är flicka i fem dagar.. Under de fem dagarna har du inga andra utgifter på mat om du går på ren diet som är grejen med vlcd, därmed sparar du pengar(och tiden det tar att laga mat)..

Om du läser tråden jag länkade till så får du höra om olika personers erfarnehet av dieten, de tre-fyra första dagarna är jobbiga, sedan vänder det och man hamnar i "ketos", då tar kroppen energi från det lagrade fettet och man upplever en energikick och hungerskänslorna försvinner..

Och sedan när man är nöjd med sin vikt och börjar trappa upp till normal kost smakar den vanliga maten ÄNNU bättre än gott..

Läs tråden, du kommer bli inspirerad.. även om det inte är dagsaktuellt så är det en guldtråd som ger både motivation och är trevlig att läsas(oftast iaf, det är ändå flashback med dess närvaro av sanslösa troll).. men hela tråden är på närmare 9000 inlägg och den är fortfarande aktiv med folk som går på kuren.. det finns ett par 150 kilos klossar som på kort tid gått ner till normalvikt t o m..