Räknare

fredag 22 augusti 2008

Först nu .....

Kan jag förstå.. vad andra mammor pratat om när dom haft svårt att lämna sina barn på dagis första gången, eller när dom lämnat sina barn i skolan för första gången. Det dom pratat om har väl varit nån form av separationsångest. Svårigheter att släppa taget om än så lite om sina barn.
Igår följde jag med Linn till hennes nya skola, som ligger i en annan stadsdel än där vi bor. Hon började, som jag nog skrivit om, i sexan där istället för på sin lilla gulliga och "trygga" skola.
När jag cyklade hem ifrån hennes skola och hon var kvar ensam tillsammans med sin nya klass, för att sedan cykla hem själv med sina kompisar kom ångesten för mig. Med en enorm kraft, det gick på riktigt upp för mig att hon har blivit "stor" och jag har inte fattat det. Jag har aldrig för haft nån "ångest" när det gäller mina barn att lämna bort dom och så vidare, men antar att det berott på att jag levt väldigt känslomässigt avstäng i många år. Kvittot på att jag inte gör det längre var alltså ångesten.... Skönt att leva med känslor naturligtvis, men jobbig känsla att känna på. Jag vet ju att jag inte lever avstängd redan men min känsla för mina barn växer sig starkare för var dag som går.
Linn är ju snart 12, alltså inte ens tonåring än. Hon är lite som två personer, den ena är otroligt rolig att ha att göra med, hon skrattar pratar och har humor, den andra sidan dock är nog en försmak på tonårstiden *hahaha* Den är sur och trött och vill ingenting. Igår ville hon inte ens följa med och köpa skor, det har nog aldrig hänt att hon valt att avstå nån form av nya kläder.

Vill återkomma till min cykling igår... FY FAN aldrig mer att jag kommer cykla någonstans. Jag har typ inte cyklat på 10 år, men gjorde mig till igår då som sagt för Linns skull. Det gick ju rätt bra att cykla såklart, lite trött i benen blev jag allt. MEN det värsta var ju när vi stannade och skulle in i skolan, DÅ kom svettningarna. Kul Kul... gå i och träffa lärare och svetten bara rann... *hahaha* Jag sa lite försiktigt att jag var ovan att cykla och frågade om dom möjligen hade en fläkt. Fick inget svar på den frågan och den var heller inte riktigt på allvar även om en stor gigantisk fläkt hade uppskattats.

Inga kommentarer: