Räknare

fredag 12 december 2008

Svartjobb ((har jag inte))

Nu har jag suttit och retat upp mig igen på något som jag retat mig på ett bra tag... dock inte varje dag MEN. . .

VARFÖR är det så att en student bara får tjäna en viss summa varje halvår?? Om man nu väljer att ta studielån så är det ju ett val man gör och om man har turen att ha ett extra jobb så är det väl upp till var och en om man vill jobba på lediga dagar! Studielånet ska ju betalas tillbaka hur man än vrider och vänder på det.
Det som är det allra värsta tycker jag är att CSN räknar in sommaren oxå, när de har bestämt hur mycket man får tjäna. Perioderna är första januari till sista juni. Sedan börjar de räkna direkt igen... första juli till sista december. VARFÖR räknas sommarmånaderna med då man inte ens tar något CSNlån??? Borde det inte vara ett uppehåll över sommaren??

Om vi lekar med tanken.. att jag till exempel åkte till.. ja vad ska vi ta... Norge, och dyngjobbade i två månader på sommaren och tjänade 100tusen, för att jag ville köpa en ny bil. DÅ skulle jag inte ha rätt att sedan ta studielån när hösten kom! Återigen.. det är väl mitt val om jag vill låna pengar eller ej och det är väl mitt val om jag vill jobba för att kunna köpa sådant jag inte kan köpa då jag "bara" har studielån!!

Slutsatsen blir ju då...
att är man student så ska det vara fullständigt omöjligt att få tjäna lite mer än lite extra pengar, man ska inte kunna lägga undan pengar till något roligt!!

VEM ÄR DET SOM GYNNAS AV DESSA REGLER???

ÄR DET KONSTIGT ATT DET FÖREKOMMER SVARTJOBB???


((jag är inte bitter, jag lovar)) *hahaha*

1 kommentar:

Weronika sa...

Så sant de du skriver. Det är så mycket som man idag kan bli j****t bitter på. Passar på att önska en trevlig helg iaf. Kram kram