Räknare

tisdag 17 februari 2009

Självkänsla

Självkänsla
"Självkänsla finns hos alla människor och den söker efter en plats där den kan slå rot och utvecklas. En del människor ger den goda möjligheter till att utvecklas, hos andra gror den inte alls. Att känna att jag är någon, att det jag gör bottnar i den jag är - det är att ha självkänsla.

Att veta vem jag är och ta ansvar för mina handlingar utan att ensidigt låta mig styras av vad omgivningen tycker och inte tycker - det är att ha självkänsla.

Att inse att jag inte kan räcka till för allt, att jag har otillräckliga kunskaper om en del saker - det är att ha självkänsla.

Att acceptera mina svaga sidor och bearbeta dem eller leva med dem allt efter vad jag bestämmer mig för - det är att ha självkänsla.

Att ha självkänsla är att ha en kontakt med sitt allra innersta, känna en inre trygghet. En människa med självkänsla är sorgsen eller glad, orolig eller harmonisk men hon vet vem hon är, och vad hon vill. Och hon arbetar med att öka självkänslan. Hon behöver inte bevisa att hon är självsäker. Det finns där som något självklart. Hon vet att hon är i ständig förändring. Självkänslan gör henne trygg, så trygg att hon kan släppa på pansaret av yttre säkerhet som annars kontrollerar så många människor."


Jag har lånat denna text ifrån en redovisning jag lyssnade på idag... tyckte om den direkt så jag ville gärna dela med mig av den.

1 kommentar:

Anonym sa...

gud vad fint beskrivet,det är ju precis så där det är ju,så glad jag blir av att läsa sånt,kram krister