Räknare

lördag 11 september 2010

Enkelt val. . .

För mig är valet enkelt.

Jag kan för mitt liv inte förstå att människor som har fått hjälp av samhället att komma på fötter igen har blivit så enormt egotrippade med tiden. För jag antar att alla människor som någon gång har fått tagit del av skattepengar var tacksamma just då. Eller så förstod de inte att det var just skattepengarna som hjälpte dem?



Till exempel så är en missbruksbehandling inte alls billig, vem skulle haft råd med den om det inte hade funnits skattepengar?

En förlossning är inte gratis, tur det fanns skattepengar då jag och alla andra skulle föda!

Operationer och medicinska behandlingar är långt ifrån gratis, men så länge vi betalar skatt så har alla råd att få vård.


Det ju galet att tro att skattesänkningar skulle vara lösningen på alla problem och det är ju just skattesänkningar som alliansen står för.



I min lilla värld så är det egotrippat att endast sträva efter skattesänkningar, det må ge lite mer pengar i plånboken för stunden, men hur blir det när jag eller vi står där och behöver hjälp av olika slag?

- Jag vill att alla ska ha rätt till lika bra skola och barnomsorg
- Jag vill att alla ska ha rätt till lika bra vård
- Jag vill att alla ska ha rätt till en bra äldrevård
- Jag vill att det ska finnas ett socialt skyddsnät för de som behöver det

Jag är tacksam över att det funnits skattepengar då jag behövt hjälp och jag vill att detta skyddsnät ska finnas kvar för mina barn och barnbarn om det behövs.
Därför betalar jag nu mer än gärna skatt, det är ett av mina sätt att ge tillbaka av det jag fått.



Jag önskar att Alla tänker längre än dit näsan räcker då de går och röstar den 19 september !

Inga kommentarer: