Räknare

fredag 29 januari 2010

Reflektion

Det känns som att jag är ledig idag. Ska bara jobba tre timmar ikväll. Barnen ligger uppe och sover än, dom har studiedag. Själv har jag vart ut i tvättstugan och nu sitter jag och dricker kaffe i min nya kaffekopp... :)) vit med lila prickar, så söt.

Reflektion från verkligheten.. eller nått:
Satt på försäkringskassan häromdagen, jag var bara sällskap dit. Så jag satt och tittade och lyssnade hur kvinnorna som stod vid disken där och skulle hjälpa människor bemötte de som som kom dit. Och jag kan säga att jag var lätt upprörd när jag gick därifrån. Dom som jobbar där har ett serviceyrke. Dom står där för att hjälpa. Ingen kommer väl dit och be om hjälp i onödan, kan man allt själv så är väl det bra. MEN i den ena kassan så var det en man som behövde hjälp att fylla i ett papper, kvinnan bakom disken var så oerhört snorkig och hade noll koll på vilka papper som skulle fyllas i. Om inte dom som jobbar där vet det hur ska vi vanliga dödliga då vet??? Jag bara undrar. Det slutade iallafall med att den som kom för att få hjälp fick lov att tala om för kvinnan bakom disken Vad hon skulle göra och vilka uppgifter hon skulle plocka fram ur sin dator. Kort sagt, hon var både otrevlig och kunde inte sitt jobb.

Vid den andra disken var det oxå en man som behövde hjälp med någonting, vet inte exakt vad. Men det jag uppfattade var att han hade problem med att skriva. Då tycker jag, att man som kvinna bakom disken hjälper till med det. Men NEJ, hon talade om högt och tydligt för mannen att skriva fick han allt göra själv, det var inget som dom sysslade med.
Herregud...!!! Tänk om han inte kunde skriva då.. alls!? Ska man inte få hjälp med det då i vårat svenska pappers samhälle!?!

I min värld, om man har ett serviceyrke, vilket som helst... så gör man allt för att tillgodose behov för de personer man möter. Oavsett om man sitter i kassan på Coop, eller står bakom disken på försäkringskassan eller om man sitter och kör en buss.


Såå skönt att få skriva av sig lite ;)

3 kommentarer:

Pia sa...

Jamen eller hur!?
Fruktansvärt när fel person sitter på plats..

Urban sa...

Skällde du?

SaRa sa...

Näää jag skällde inte, jag var bara observant :)